Zuidasdok is een project van Rijkswaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam om de bereikbaarheid en leefbaarheid van de Amsterdamse Zuidas te verbeteren. Station Amsterdam Zuid wordt uitgebreid, de A10 verbreed en ter hoogte van het centrumgebied ondertunneld. Dit zorgt voor minder geluidsoverlast en schonere lucht. Tussen knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel wordt de A10 verbreed naar 2 x 6 rijstroken. Hiervoor moeten de bedientorens van de bruggen wijken, wat vraagt om een nieuwe oplossing voor brugbediening.

Rol van Covalent

Covalent was verantwoordelijk voor het ontwerp en afstemming met stakeholders van de nieuwe opstelling voor afstandsbediening van de bruggen. We zorgden voor verbinding tussen stakeholders als ProRail, Metro en Tram, Rijkswaterstaat, V&OR en Waternet. Hierdoor ontstond een integraal en uitvoerbaar ontwerp, dat aansloot op regelgeving en bestaande infrastructuur.

De uitdaging

De technische opgave moest worden uitgevoerd binnen een strakke planning, met een deadline gekoppeld aan een reeds geplande treinvrije periode. Bovendien vond het grootste deel van de werkzaamheden plaats tijdens de COVID-periode, waardoor afstemming extra complex was. Regelmatig overleg met aannemers en opdrachtgevers was cruciaal, evenals afstemming over richtlijnen als LBS4.0, de bedienfilosofie van Waternet, de ProRail-dienstencatalogus, de machinerichtlijn, en arbo-voorschriften.

De impact

De bruggen zijn succesvol overgezet op afstandsbediening, zonder hinder voor het scheepvaartverkeer. De oorspronkelijke bedientorens kunnen nu worden verwijderd, waarmee ruimte ontstaat voor de verbreding van de A10. Dit deelproject is een mooi voorbeeld van technisch vakmanschap, integraal ontwerpen en effectief stakeholdermanagement binnen een complexe, multidisciplinaire omgeving.

De mensen achter dit project