Als onderdeel van het landelijke programma Vervanging en Renovatie (VenR) werkt Rijkswaterstaat aan het toekomstbestendig maken van 100 objecten. In Zuid-Holland vallen zeven tunnels onder het project PTZ: de Thomassentunnel, Sijtwendetunnel, Beneluxtunnel, Noordtunnel, Botlektunnel, Tweede Heinenoordtunnel en Drechttunnel. Het gaat hierbij om de renovatie of upgrade van tunneltechnische installaties (TTI) en de systemen voor bediening, besturing en bewaking (3BT).

Rol van Covalent

Covalent is betrokken als adviseur binnen het technisch team van PTZ. Met ervaring in zowel industriële renovaties als complexe infraprojecten dragen we bij aan het technisch overzicht, de haalbaarheid en de fasering van het werk.

De uitdaging

De tunnels bevinden zich op drukke snelwegen zoals de A4, A15 en A16. Langdurige afsluitingen zijn daar geen optie. De uitdaging ligt in het bedenken van slimme ombouwmethodes en het minimaliseren van hinder. Bovendien kent het project veel raakvlakken met andere trajecten in de regio, waaronder de renovaties van de Van Brienenoordbrug en de Brug over de Noord. Dit vraagt om overzicht, flexibiliteit en afstemming in een speelveld dat constant in beweging is.

De impact

Door vroegtijdig mee te denken over fasering, techniek en planning helpt Covalent om de tunnels van Zuid-Holland veilig, beschikbaar en toekomstvast te houden. Dankzij slimme technische keuzes en intensieve samenwerking wordt de hinder voor weggebruikers geminimaliseerd, terwijl essentiële systemen vernieuwd of verbeterd worden.

De mensen achter dit project