Bij IJmuiden is de grootste zeesluis ter wereld gerealiseerd: 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep. De nieuwe sluis vervangt de te kleine Noordersluis en maakt de Amsterdamse haven klaar voor groeiend goederenvervoer en cruisetoerisme. OpenIJ (BAM-PGGM, VolkerWessels, DIF) ontwierp, bouwde en onderhoudt de sluis 26 jaar lang in opdracht van Rijkswaterstaat. De bouw startte in 2016 en de sluis is inmiddels in gebruik genomen.

Rol van Covalent

Namens Rijkswaterstaat was Covalent actief als System Integrator Industriële Automatisering (IA). We waren verantwoordelijk voor het integrale systeemontwerp en het borgen van de specificaties voor onder andere energievoorziening, communicatie, bediening en besturing.

De uitdaging

De complexiteit zat niet in de grootte, maar in de afstemming. Alle deelsystemen – van radar tot bediening – moesten naadloos samenwerken, gebruiksvriendelijk zijn en aansluiten op de bestaande sluisbediening. Tegelijk moesten belangen van meerdere partijen zoals Havenbedrijf Amsterdam, onderhoudsaannemer en beheerder op één lijn worden gebracht. Flip begeleidde deze processen via ontwerpateliers en systeemsessies.

De impact

Door de inzet van Covalent beschikte Rijkswaterstaat over een robuust, toekomstvast en goed gespecificeerd IA-ontwerp. Het resultaat: een sluis die qua besturing herkenbaar is voor operators, makkelijk te beheren en klaar voor decennialang veilig gebruik.

De mensen achter dit project