[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.0.47″][et_pb_row _builder_version=”3.0.101″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.101″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_image src=”https://www.covalent.nl/wp-content/uploads/2018/04/Masterclass-programmeren.jpg” force_fullwidth=”on” _builder_version=”3.7″ global_module=”1094″ saved_tabs=”all”][/et_pb_image][et_pb_text _builder_version=”3.7″ text_font=”||||||||” header_font=”|300|||||||” header_text_color=”#e40412″ header_3_font=”||||||||” header_3_font_size=”18px” header_3_line_height=”1.4em” global_module=”460″ saved_tabs=”all”]
Covalent organiseert tijdens de Codeweek in oktober een tweetal masterclasses Programmeren voor basisschool leerlingen. De Codeweek is een landelijke campagne die kinderen laat kennis maken met programmeren. Covalent wil leerlingen in aanraking brengen met techniek en vooral laten zien hoe leuk het vak is.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row custom_padding=”0px|0px|27px|0px” _builder_version=”3.0.101″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.101″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.7″ text_font=”||||||||” header_font=”|300|||||||” header_text_color=”#e40412″ header_3_font=”||||||||” header_3_font_size=”18px” header_3_line_height=”1.4em” global_module=”460″ saved_tabs=”all”]Covalent, adviesbureau en softwareproducent, organiseert tijdens de Codeweek van 7 tot 22 oktober twee masterclasses Programmeren voor basisschool leerlingen uit groep 8. De masterclasses worden gegeven door Diderick Oerlemans, partner en senior adviseur, en Machiel Mastenbroek, IT-consultant. Oerlemans: “Wij willen programmeren op de kaart zetten en leerlingen enthousiast maken voor het vak.”
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row custom_padding=”0px|0px|27px|0px” _builder_version=”3.0.101″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.101″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.7″ text_font=”||||||||” header_font=”|300|||||||” header_text_color=”#e40412″ header_3_font=”||||||||” header_3_font_size=”18px” header_3_line_height=”1.4em” global_module=”460″ saved_tabs=”all”]
Programmeren als vak
Kinderen komen vroeg in aanraking met digitale technologie. Oerlemans: “Toch zijn ze er niet automatisch handig mee. Ze kijken programma’s en gamen, maar zelf iets creëren; de computer laten doen wat jij wilt, dat is iets heel anders. Terwijl dat juist belangrijker wordt.” In Scandinavië en Engeland is programmeren een verplicht vak. In Nederland is dat nog niet het geval. “Maar in de toekomst is het net zo belangrijk om basiskennis van programmeren te hebben als om goed Engels te spreken,” zegt Oerlemans. De ontwikkelingen op het gebied van technologie gaan snel en veranderen de manier van werken, denken en communiceren. Leren programmeren helpt bij het begrijpen van de ontwikkelingen én bij het maken van dingen. Mastenbroek: “Daar hebben ze zowel beroeps- als hobbymatig profijt van. Bovendien is het echt leuk om te doen.”
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row custom_padding=”0px|0px|1px|0px” _builder_version=”3.0.101″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.101″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.7″ text_font=”||||||||” header_font=”|300|||||||” header_text_color=”#e40412″ header_3_font=”||||||||” header_3_font_size=”18px” header_3_line_height=”1.4em” global_module=”460″ saved_tabs=”all”]
Masterclass Programmeren
Covalent heeft contact gezocht met basisscholen in hun directe omgeving, waaronder een school uit een achterstandswijk en een speciale school voor basisonderwijs. De scholen hebben leerlingen uit groep 8 geselecteerd die wel wat extra uitdaging kunnen gebruiken. Mastenbroek: “Tijdens de masterclass gaan we werkende stoplichten programmeren. Het lesmateriaal bestaat uit een kleine computer, die zij zelf in elkaar mogen zetten. Daarna gaan we de software installeren waarmee we de aansturing van de stoplichten gaan programmeren. We maken een miniatuur stoplichtsituatie, die we leven in blazen. Een heel tastbare situatie dus. Ik hoop dat de kinderen hierdoor bewuster gaan kijken naar dagelijkse functies, waarbij programmeurs zorgen voor realisatie, onderhoud en beheer.”
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row custom_padding=”0px|0px|27px|0px” _builder_version=”3.0.101″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.101″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.7″ text_font=”||||||||” header_font=”|300|||||||” header_text_color=”#e40412″ header_3_font=”||||||||” header_3_font_size=”18px” header_3_line_height=”1.4em” global_module=”460″ saved_tabs=”all”]
Bendoo Box & Raspberry Pi
Covalent gaat werken met Bendoo Box, een basispakket om kinderen te leren programmeren. De Bendoo Box is gebouwd rondom de Raspberry Pi, een mini-computer. De taal waarin geprogrammeerd wordt, is Scratch; een programma waarmee kinderen vanaf 8 jaar spelletjes, animaties en meer kunnen leren programmeren. De concepten die in programmeertaal gebruikt worden, zijn in Scratch vertaald naar bouwstenen. Deze visualisatie maakt het programmeren zelf eenvoudig en dus geschikt voor kinderen.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row custom_padding=”0px|0px|27px|0px” _builder_version=”3.0.101″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.101″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.7″ text_font=”||||||||” header_font=”|300|||||||” header_text_color=”#e40412″ header_3_font=”||||||||” header_3_font_size=”18px” header_3_line_height=”1.4em” global_module=”460″ saved_tabs=”all”]
Covalent & Codeweek
Kennisnet en ECP organiseren jaarlijks de Codeweek. Deze campagne vraagt aandacht voor het belang van leren programmeren. Covalent is een adviesbureau en softwareproducent. Wij helpen organisaties bij het realiseren, beheren en onderhouden van vastgoed en infrastructuur. Daarbij ontwikkelen we software, die onze klanten ondersteunt om hun organisatie op basis van optimale informatievoorziening aan te sturen.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]