Meteen naar de inhoud
logo Covalent I.T.S.

Bezoek bouw tunnel Rotterdamsebaan

Deel dit bericht

LinkedIn
WhatsApp
Email

Meer nieuws

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.0.101″ custom_margin=”0px|||” custom_padding=”0px||53px|”][et_pb_row custom_padding=”0px|0px|0px|0px” _builder_version=”3.0.101″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.101″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.0.101″ text_font=”||||||||” text_font_size=”15px” text_text_color=”#4c4c4c” header_font=”|300|||||||” header_text_color=”#e40412″ header_2_font=”|600|||||||” header_2_font_size=”18px” header_3_font=”||||||||” header_3_font_size=”18px” header_3_line_height=”1.4em” custom_margin=”0px|||” global_module=”466″ saved_tabs=”all”]Donderdag 22 maart kreeg collega Siert Saes de kans om een kijkje te nemen bij de bouw van de Rotterdamsebaan. Hij kwam terug met de boodschap: mocht je ooit de kans krijgen een tunnelboormachine in te mogen, DOEN! Voor wie dit bezoek miste, maar wel nieuwsgierig is naar deze tunnelbouwmethode, deed Siert kort verslag.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row custom_padding=”27px|0px|0px|0px” _builder_version=”3.0.101″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.101″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.0.101″ text_font=”||||||||” text_font_size=”15px” text_text_color=”#4c4c4c” header_font=”|300|||||||” header_text_color=”#e40412″ header_2_font=”|600|||||||” header_2_font_size=”18px” header_3_font=”||||||||” header_3_font_size=”18px” header_3_line_height=”1.4em” custom_margin=”0px|||” global_module=”466″ saved_tabs=”all”]

De Tunnelboormachine

Het project Rotterdamse baan behelst o.a. de bouw van twee tunnelbuizen van 1640 meter lang als extra ontsluiting van de binnenstad van Den Haag tussen Knooppunt Ypenburg A4/ A13 en het bedrijventerrein de Binckhorst. De boortunnel wordt gerealiseerd door het winnende consortium BAM en VolkerWessels met een Tunnelboormachine (TBM). In deze rijdende fabriek van 80 meter lang en met een diameter van 11.34 meter, werkt een boorploeg van 10 man aan het realiseren van 15 meter tunnel per dag. Aan de voorzijde van de TBM schraapt de boorkop het zand weg. Om te zorgen dat er geen verzakkingen optreden op het maaiveld wordt de vrij gegraven ruimte gevuld met Bentoniet.

Het Bentoniet/zandmengsel wordt weggezogen voor de boorkop waardoor de TBM stukje bij beetje zijn weg graaft. Wanneer de TBM 2 meter is opgeschoven, is er voldoende plaats om een nieuwe ring bestaande uit 8 prefab betonnen tunnelsegmenten te plaatsen. De TBM verplaatst zich vervolgens door zich met vijzels af te zetten tegen de zojuist geplaatste tunnelring. Omdat de TBM een grotere diameter heeft dan de tunnel, wordt de ruimte buiten de tunnel opgevuld met grout.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.0.101″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.101″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.0.101″ text_font=”||||||||” text_font_size=”15px” text_text_color=”#4c4c4c” header_font=”|300|||||||” header_text_color=”#e40412″ header_2_font=”|600|||||||” header_2_font_size=”18px” header_3_font=”||||||||” header_3_font_size=”18px” header_3_line_height=”1.4em” custom_margin=”0px|||” global_module=”466″ saved_tabs=”all”]

Duurzaamheid & Energiereductie

Het consortium heeft de opdracht gegund gekregen op basis van de beste EMVI score (Economisch Meest Voordelige Inschrijving), waarin duurzaamheid een belangrijk thema was. Dit is terug te zien in de uitvoering van het werk, maar ook in het eindresultaat. Zo wordt de TBM hergebruikt, deze werd eerder ingezet voor de Sluiskiltunnel. Ook arriveert binnenkort de ‘Tunnel-Tesla’; een elektrisch voertuig dat de tunnelsegmenten en grout de tunnel inrijdt. Ook liggen de bouwketen vol zonnepanelen.

In de eindsituatie wordt een speciaal daglichtrooster toegepast. Dit glazen daglichtrooster met geïntegreerde zonnecellen moet ervoor zorgen dat de ogen van de automobilisten zich kunnen aanpassen aan het verschil in lichtintensiteit binnen en buiten de tunnel. Zoals blijkt uit het COB-groeiboek ‘Energiereductie tunnels’, waaraan collega Frank de Vries een bijdrage leverde, is door het toepassen van een daglichtrooster een significante energiereductie te behalen in de gebruiksfase van een tunnel.

TTOWym

Het bezoek werd georganiseerd door TTOWym, een young members onderdeel van Het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI) met veel kennis over ondergronds bouwen. Ben jij een professional van 35 jaar of jonger? Volg de LinkedIn pagina van TTOWym en sluit je aan bij activiteiten als deze.

Meer lezen over de tunnelboor kan op de website van gemeente Den Haag.

De boor volgen? Ook dat kan: www.waarisdeboor.nl
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.0.101″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.101″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_social_media_follow follow_button=”on” _builder_version=”3.0.101″][et_pb_social_media_follow_network social_network=”facebook” _builder_version=”3.0.101″ background_color=”#3b5998″ follow_button=”on” url_new_window=”on”]facebook[/et_pb_social_media_follow_network][/et_pb_social_media_follow][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]