Op zaterdag 1 november jl. reed de eerste trein door de nieuwe spoortunnel in Delft om aan te komen in het nieuwe ondergrondse station. De goed verlopen testrit vond plaats om de techniek in de tunnel te testen. Paul Besseling, technisch projectleider CBS: “Het draait hierbij vooral om de samenhang van de systemen.”

De bouw van de 2300 meter lange spoortunnel is zo goed als gereed; de ruwbouw en afbouw zijn klaar en de systemen en installaties in de tunnel kunnen getest worden. Paul Besseling, adviseur bij Covalent, stelde namens ProRail de specificaties op voor het Centrale Besturings Systeem (CBS) voor de Tunneltechnische- en Station Installaties en begeleidt nu de realisatie. Besseling: “Om te testen of de systemen en processen goed op elkaar afgestemd zijn, is het van belang om testritten met passagierstreinen uit te voeren.”

Hitte- en treinstilstanddetectie

Tijdens de testrit werden de hittedetectie en treinstilstanddetectie getest. De hittedetectoren moeten een signaal geven als het te heet wordt boven het perron. De treinstilstanddetectoren moeten een signaal geven als er een trein stil staat in de tunnel. Een stilstaande trein in de tunnel is ongebruikelijk en de verkeersleiding moet in deze situatie verifiëren of er geen calamiteit is.

Besseling: “ De werking van systemen en processen bij mogelijke calamiteiten hebben we al eerder dit jaar getest met behulp van een modelspoorbaan in Zoetermeer. Dat was uniek voor ProRail en werd met veel belangstelling gevolgd door andere grote infrastructurele projecten. De testritten die nu uitgevoerd worden, zijn geen herhaling van zetten. Het testen richt zich nu op de installaties die niet in de maquette zaten, op integratie van systemen en op processen zoals calamiteitenoefeningen. ”

Treinen door een historische binnenstad

Het spoorzonegebied in Delft wordt herontwikkeld, omdat het huidige treinspoor een knelpunt is; het treinviaduct langs de historische binnenstad levert overlast op en is niet berekend op het toekomstige treinverkeer. Het project omvat de realisatie van de spoortunnel en een ondergronds station. Het bestaande spoorviaduct wordt afgebroken, waardoor er ruimte ontstaat voor woningbouw en een stadspark. Met de realisatie van Spoorzone Delft komt er een einde aan de overlast van het drukste spoortraject in de Randstad. Besseling: “De oplevering van de spoortunnel is gepland in het voorjaar van 2015. Tot die tijd wordt er dagelijks getest.”