In de komende 10 jaar worden veel tunnels gerenoveerd. Als deze tunnels tijdens de renovatie volledig gesloten moeten worden, geeft dat veel verkeershinder. Het Centrum Ondergronds Bouwen (COB) wil daarom een blauwdruk ontwikkelen om renovaties te kunnen uitvoeren met minimale hinder en maximale beschikbaarheid tegen aanvaardbare kosten.

 

Hinderarm renoveren en digitaal aantonen

Vanuit het tunnelprogramma van het COB is de werkgroep ‘Hinderarm renoveren en digitaal aantonen’ gestart. In dit initiatief wordt aandacht besteed aan de up- en downstream effecten van tunnelrenovaties op het gebied van duurzaamheid en CO2– reductie. Om hinderarm te kunnen renoveren, wordt er gedacht aan bijvoorbeeld:

  • het verder optimaliseren van processen en werkzaamheden
  • het versneld toepassen van bestaande en nieuwe innovaties
  • het vooraf verifiëren en valideren.

Om vooraf te verifiëren en valideren, moet gebruik gemaakt worden van gevisualiseerde en gesimuleerde omgevingen. Vanuit de maatregelen catalogus Energiereductie tunnels kwam al naar voren dat er slimmer getest kan worden.

Participatie initiatief

Vanuit Covalent participeren collega’s Ronald Gram, Frank de Vries en Arjan Neef in dit nieuwe keteninitiatief. Siert Saes, CO2-manager Covalent: “Onze actieve participatie in het keteninitiatief is een logisch vervolg op de eerdere deelname in het programma ‘Energiereductie tunnels’. Daarbij werd vooral gekeken naar maatregelen waarmee tunnels energiezuiniger en duurzamer ontwikkeld kunnen worden. Tunnels zijn energieslupers. Een energiereductie van 50% bleek redelijk eenvoudig gerealiseerd te kunnen worden.”

Energieneutraal

De  minister van IenW verklaarde in een brief aan de Tweede Kamer dat alle landelijke infrastructuur in 2030 energieneutraal moet zijn. Ook vanuit het nieuwe keteninitiatief Hinderarm renoveren wordt hieraan bijgedragen. Door slimmer te testen, hoeven bijvoorbeeld ventilatoren die veel energie verbruiken minder aangezet te worden. Ook daalt het aantal afsluitingsdagen als een tunnelrenovatie sneller kan verlopen. Weggebruikers hoeven hierdoor minder om te rijden, dat gevolgen heeft voor de CO2 uitstoot. Saes: “Wij willen in minimaal 10% van onze adviesopdrachten aandacht besteden aan duurzaamheid. De invloed van CO2– reductie in de interne bedrijfsvoering is relatief klein, maar de effecten op de omgeving vanuit projecten is groot.”