A9 Gaasperdammerweg

2013-heden Het project A9 Gaasperdammerweg maakt onderdeel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Covalent raakte betrokken vanuit de Landelijke Tunnelstandaard en vervult in opdracht van Rijkswaterstaat de rol van Systeem Architect TTI.

Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

De A9 tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen gaat in Amsterdam Zuidoost over een lengte van 3 kilometer onder de grond verdwijnen. In Amsterdam Zuidoost wonen 80.000 mensen en de verkeersintensiviteit op de A9 neemt toe. De doorkruising van het dichtbevolkte gebied met een snelweg zorgt voor geluidshinder, luchtverontreiniging en barrière werking. De tunnel, als onderdeel van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA), moet zorgen voor een goede integratie van de snelweg en voor een verbeterde leefbaarheid in het gebied. De tunnel beschikt over 5 buizen, waaronder een wisselbuis en opritten halverwege de buis. De realisatie is gepland voor 2015. In 2020 moet het project gereed zijn.

Systeem Architect TTI

Covalent, in de persoon van Frank de Vries, raakte vanuit de Landelijke Tunnelstandaard (LTS) betrokken bij het project en vervult in opdracht van Rijkswaterstaat de rol van Systeem Architect Tunnel Technische Installaties (TTI). In 2014 werd het project A9 Gaasperdammerweg gegund aan IXAS. Daar ging een openbare aanbesteding met convergentietraject aan vooraf. De Vries schreef mee aan de specificaties voor de Tunnel Technische Installaties. De complexiteit hiervan zit voornamelijk in de combinatie van techniek en gebruik; de onderlinge afhankelijkheid van systemen, de functie van de tunnel in het totale tracé en de instandhouding van het tracé met bijbehorende veiligheidsaspecten tijdens de bouw.

Inmiddels is de voorontwerpfase gestart, als eerste stap in de realisatiefase. Hierin worden de lijnen uitgezet voor de bouw van de tunnel en TTI. Frank de Vries heeft een belangrijke rol in het technisch overleg over de specificaties van de systeemarchitectuur, waarin de eisen en functionaliteiten verder worden toegelicht. Daarnaast heeft hij een toetsende rol richting opdrachtnemer.

Waarom Covalent

Covalent leverde een bijdrage aan de Landelijke Tunnelstandaard. We hebben niet alleen kennis in huis over het “hoe”(know-how), maar ook over het “waarom”(know-why). Hierdoor zijn we bedreven in het vertalen van beleid en wetgeving, onder meer vanuit de Tunnelstandaard, naar concrete keuzes, ook in het geval van afwijkende situaties. Dit maakt dat de betrokkenheid van Frank de Vries in belangrijke mate zal bijdragen aan het op de juiste wijze toepassen van de LTS in dit project.