De Betuweroute; Nederlands grootste infra project

2002-2008 De Betuweroute; het tot dan toe grootste infrastructurele project in Nederland. Covalent raakt namens opdrachtgever ProRail betrokken bij het project als besturingsspecialist en technisch manager. Ook ontwikkelde Covalent het Tunnel Veiligheids Licht (TVL) voor de vijf tunnels van de Betuweroute, de voorloper van het huidige MUST.

Goederenspoorlijn

De Betuweroute is een goederenspoorlijn van de 2e Maasvlakte naar de grens bij Zevenaar. Deze snelle, rechtstreekse verbinding moest het Europese achterland ontsluiten en een belangrijke stimulans voor het spoorgoederenvervoer vormen. Het tot dan toe grootste infrastructurele project in Nederland startte in 1998 en kende een financiële omvang van 4,7 miljard euro.

Technisch management en besturingsspecialist

In 2002 raakt Covalent betrokken bij het project als besturingsspecialist in het team Tunnel Technische Installaties. Frank de Vries, partner Covalent, is verantwoordelijk voor de procesautomatisering. In 2003 wordt Ronald Gram aangesteld als technisch manager. Met zijn team zorgt hij voor het omzetten van de specificaties naar bestek, de begeleiding van de aanbesteding, het beoordelen van aanbiedingen, begeleiden van opdrachtnemers, het testproces en het overdragen naar de exploitant. Gram voerde de regie over het gehele proces en stuurde de betrokken partijen aan.

TunnelVeiligheidsLicht

Daarnaast ontwikkelde Covalent het TunnelVeiligheidLicht® (TVL); een beslissingsondersteunend systeem waarmee de afweging tussen veiligheid en beschikbaarheid van de tunnels objectief kan worden bepaald. Het systeem vertaalt en analyseert gegevens van de TTI. Het systeem is vanaf 2008 in gebruik en heeft de beschikbaarheid van de tunnels van de Betuweroute aantoonbaar verhoogd, zonder de veiligheid in het gedrang te brengen.

Eind 2010 krijgt Covalent opdracht om wijzigingen aan de besturing van de Tunnel Technische Installaties (TTI) op te stellen en te specificeren. Daarnaast implementeerde Covalent versie 2.0 van het Tunnel Veiligheids Licht (TVL), waarmee het afbouwen van treinverkeer beter gefaseerd kan worden. TVL is voor ProRail een bewezen oplossing, die ook ingezet wordt op andere spoortunnels in onder andere Delft en in de komende jaren Barendrecht, Schiphol, Best en Willemsspoortunnel.

Het TTI systeem heeft zich bewezen als evenwichtig en effectief. Baanbrekende successen met o.a. intelligente branddetectiesystemen en robuuste watersprinklers, maken dat het project de geschiedenis in gaat als bakermat van kennis en ervaring binnen complexe infraprojecten.