Landelijke Tunnelstandaard (LTS)

2010 Covalent is nauw betrokken bij de totstandkoming van de Landelijke Tunnelstandaard (LTS), de uitwerking van de Tunnelwet, én de toepassing en ontwikkeling in de praktijk bij projecten als A4DS, A2 Maastricht en de Gaasperdammertunnel (SAA).

Tunnelwet

Rijkswaterstaat heeft samen met overheden, marktpartijen en hulpdiensten de Landelijke Tunnelstandaard (LTS) ontwikkeld. In de tunnelstandaard staan standaardprocessen en functionele eisen voor de aanleg van aantoonbaar veilige, betrouwbare en werkende Rijkstunnels. De Tunnelstandaard is de concrete uitwerking van de Tunnelwet, de wet die de veiligheidseisen beschrijft waaraan rijkstunnels moeten voldoen. De LTS werd opgesteld om realisatie, beheer en onderhoud van tunnels helder en eenduidig te organiseren. De standaard werd uitgewerkt door Implementatieteam Tunnelregisseur onder leiding van landelijk tunnelregisseur Hans Ruijter. Ruijter werd in 2013 opgevolgd door Jaap Heijboer. Naast de realisatie en implementatie van de standaard, omvat het programma de ontwikkeling van de bijbehorende processen en de inrichting van het Beheer en Onderhoud (B&O).

Projectmanagement

Covalent is nauw betrokken bij zowel de totstandkoming van de LTS als de toepassing en ontwikkeling in de praktijk vanuit het Landelijk Tunnel Regieteam bij projecten zoals Nijverdal, A4DS, A2 Maastricht, A16 Rotterdam en de Gaasperdammertunnel (SAA). Ronald Gram, partner van Covalent, werd vanaf dag 1 betrokken als projectmanager Frontoffice. Onder zijn leiding startte het implementatieteam met het maken van een QuickScan van lopende projecten op dat moment (A2 Leidsche Rijn en Coentunnel) en analyseerde eerdere onderzoeken om een generiek beeld te krijgen van de vragen en problemen. Op basis van de conclusies werkte het team een voorstel uit dat leidde tot een bijstelling van de wetgeving en de Landelijke Tunnelstandaard, de uitwerking van de nieuwe Tunnelwet. Gram was namens RWS verantwoordelijk voor het begeleiden van de lopende projecten en de koppeling van feedback uit de praktijk aan de theorie van de LTS.

Softwareontwikkeling en systeemarchitectuur

Partner Diderick Oerlemans werd betrokken als adviseur softwareontwikkeling en projectmanager van het B3B team. Hij was verantwoordelijk voor de implementatie, ontwikkeling en het testen van de MMI standaard en het besturingssysteem in projecten Nijverdal, A2 Maastricht, SAA en A4 DS.

Wij zijn mede verantwoordelijk voor de systeemdefinitie en het integraal systeemontwerp, de zogenaamde topdocumenten. Ook zijn we, met onze mensen partner Frank de Vries en senior adviseur Hans Dijkema, als systeemarchitect dagelijks betrokken bij het coördineren en het uitvoeren van audits en reviews. We maken onderdeel uit van het platform dat vanuit de LTR richting geeft aan de Landelijke Bedienstandaard Sluizen en Bruggen, Standaardisatie bedienpost op afstand, integratie tunnels in verkeerscentrales voor bediening op afstand, toepassing BIR en implementatie van het informatiemodel B&O rijkstunnels in BIM. Zo werd het LFV Koppelvlak Verkeerscentrale, het ontwerp en implementatie van netwerkverbindingen tussen tunnel en verkeerscentrale, opgesteld onder onze verantwoordelijkheid.

Ik vroeg Ronald Gram op basis van zijn inhoudelijke know-how en zijn pragmatische instelling; een krachtige combinatie. Hij spreekt zowel de taal van de techneut als van de niet-techneut. Iets complexer maken is voor techneuten soms makkelijker dan iets eenvoudiger maken. Ronald kon zeggen: het is niet ingewikkeld, we maken het ingewikkeld. Zo hield hij het einddoel scherp voor ogen; een zo eenvoudig en praktisch mogelijke uitwerking van de Tunnelwet. De meningen over het inrichten van tunnelveiligheid lagen bij aanvang ver uiteen. Toch zijn we tot consensus gekomen, hetgeen voor een belangrijk deel de verdienste van Ronald is.

Hans Ruijter

projectdirecteur SAA, Landelijke Tunnelregisseur 2010-2013

In de praktijk

Een grote uitdaging bij het opstellen van de LTS was de koppeling van theorie en praktijk. De praktijk is vaak weerbarstiger dan dat men achter een bureau kan bedenken. Dat moest bij elkaar gebracht worden. Het resulteerde in een aanzienlijk verbeterde situatie; de standaard biedt voldoende houvast om discussie over openstelling te voorkomen waardoor er minder risico op uitloop is. Bovendien wordt de standaard in de praktijk zowel in rijkstunnels als in niet rijkstunnelprojecten gebruikt. De principes en uitgangspunten zijn vergelijkbaar, waardoor de uitwerking van de tunnelstandaard tot in stadstunnelprojecten merkbaar is.

De toepassing en ontwikkeling van de LTS is een dynamisch proces. In de praktijk blijkt bijvoorbeeld dat het functioneel ontwerp dat opgeleverd wordt door de opdrachtnemer nog onvoldoende laat zien van technische haalbaarheid, interactie met asset management en beheer en onderhoud. Daarom geven we vanuit het Landelijk Tunnel Regieteam workshops over het functioneel-, technisch- en uitvoeringsontwerp. Zo werken we mee aan de toepassing van de LTS en garanderen we de toekomstbestendigheid.