Wisselbaan SAA

2017 Het programma Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA) bestaat uit vijf projecten. Parallel aan drie van deze projecten wordt de verlenging van de wisselbaan op de A1 gerealiseerd. Covalent is namens Rijkswaterstaat betrokken als regisseur.

Het programma Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA) is het grootste wegenbouwproject van de komende 10 jaar. Het project bestaat uit de verbreding en stroomlijning van diverse snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere. Het doel is de groei van Almere te faciliteren en de files in de regio te verminderen. Het programma bestaat uit 5 projecten. Parallel aan 3 van deze projecten is de verlenging van de wisselbaan op de A1 gerealiseerd.

Wisselbaan SAA

De wisselbaan op de A1 wordt doorgetrokken naar de aansluiting met Almere op de A6 en knooppunt Holendrecht op de A9. Hierdoor verbetert de doorstroming op piekmomenten. De wisselbaan loopt over de projecten A1/A6 Diemen-Almere, A9 Holendrecht-Diemen en A9 Badhoevedorp-Holendrecht. De projectorganisaties zijn verantwoordelijk voor de fysieke realisatie van de wisselbaan. Aannemerscombinatie SAA ONE (A1/A6) levert daarnaast ook het besturingssysteem voor de wisselbaan.

Veel betrokken partijen

Er zijn veel partijen betrokken bij de realisatie van de wisselbaan. Naast de drie aannemers zijn dat o.a. de wegbeheerder, de functioneel en technisch beheerder van het besturingssysteem en diverse adviseurs. Andere stakeholders zijn gebruikers, zoals de hulpdiensten. Rijkswaterstaat wil centrale regie op het project een vroeg Ronald Gram, partner van Covalent, voor de rol van regisseur Wisselbaan SAA. In deze rol staat het opleveren van een integraal, goed werkende wisselbaan centraal.

Regisseur Wisselbaan

Gram startte in een dynamische omgeving. Rijkswaterstaat vervroegde de doorlooptijd van het project met 6 maanden. Bovendien lagen er een aantal zaken op de komst van een regisseur te wachten, zoals het gesprek over de integratie in het verkeerssysteem en het verkeerskundig concept. Gram is verantwoordelijk voor het stakeholdermanagement, richting bepalen en het sturen op resultaat: open in oktober 2017. Gram: “We willen de wisselbaan, door de toename van verkeersdrukte, voor de herfst openen. Dat gaat lukken met een scherpe releasestrategie: de betrokken partijen zorgen dat alle essentiële zaken dan echt af zijn. Restpunten worden daarna over een aantal releases verdeeld.” Veiligheid is een zeer belangrijk aspect. De wisselbaan kent meer installaties dan een reguliere snelweg, zoals camera’s, slagbomen en verrijdbare vangrails. “Dat alle betrokken partijen, inclusief wegbeheerder, betrokken zijn, geeft een soort ingebouwd mechanisme voor het bereiken van de meest optimale situatie in alle opzichten,” aldus Gram. De wisselbaan is op 4 oktober geopend.

Daarom Covalent

Covalent mocht deze rol invullen op basis van de ruime ervaring die zij in de afgelopen jaren heeft opgedaan in coördinatie, advisering en begeleiding van complexe infraprojecten waarbij zowel de techniek als ook de meer organisatorische en bestuurlijke aspecten een belangrijke rol spelen. Denk aan projecten als de Landelijke Tunnelstandaard en de Ring Zuid Groningen.