Meteen naar de inhoud
logo Covalent I.T.S.

Update energiereductiebeleid

Deel dit bericht

LinkedIn
WhatsApp
Email

Meer nieuws

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.7″][et_pb_row _builder_version=”3.7″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.7″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.7″ text_font=”||||||||” text_text_color=”#000000″ text_font_size=”15px” header_font=”|300|||||||” header_text_color=”#e40412″ header_2_font=”|600|||||||” header_2_font_size=”18px” header_3_font=”||||||||” header_3_font_size=”18px” header_3_line_height=”1.4em” background_color=”#ffffff” custom_margin=”0px|||0px” custom_padding=”15px|6px|15px|10px” saved_tabs=”all” global_module=”466″]

We zijn inmiddels halverwege het kalenderjaar, tijd voor een update op de prestaties van Covalent op trede 5 van de CO2 – Prestatieladder. De CO2 – Prestatieladder is een instrument dat bedrijven helpt om CO2 bewust te werken en CO2-emissies te reduceren. In dit artikel zetten we de belangrijkste feiten van ons Energiereductiebeleid op een rij.

 Footprint

Het energiemanagementsysteem maakt inzichtelijk wat de CO2 – footprint van Covalent is en welke mogelijkheden er zijn aangegrepen om de CO2 – emissies te reduceren.

Scope 1 (Directe CO2-emissie)

De directe emissie van CO2 is gemeten en berekend als 24.8 ton CO2 (45% van het totaal). Binnen het autogebruik zijn kleine verschuivingen te zien, een dieselauto is vervangen voor een benzineauto. Ook zijn er door de verhuurder van ons kantoorpand aanpassingen doorgevoerd aan het pand om het energielabel te upgraden tot het label A. Zo zijn er verbeteringen doorgevoerd aan de kierdichting bij de raamkozijnen. De CO2-uitstoot binnen de emissiestroom Aardgas is daarmee voor het eerste semester vastgesteld op 2.4 ton CO2 (1278 m3).

Scope 2 (Indirecte CO2-emissie)

De indirecte CO2-emissie is gemeten en berekend als 18.0 ton CO2 (33% van het totaal). In het eerste half jaar van 2018 zijn er geen aanvullende maatregelen getroffen op het gebied van het elektriciteitsverbruik. De CO2-uitstoot binnen de emissiestroom Elektriciteit is voor het eerste semester vastgesteld op 0.0 ton CO2 (6068 kWh). Te zien is dat er in het eerste semester van 2018 veel meer declaraties zijn ingediend voor zakelijk verkeer met een privé auto dan in voorgaande jaren (71465 km in H1 2018 t.o.v. 105696 km in heel 2017 (68%)). Dit komt omdat er meer consultants zijn die geen gebruik maken van een auto van de zaak en omdat de verbruikscijfers van de directieleden van Covalent niet beschikbaar waren. We hebben besloten om het maximum aan verbruik van de directieleden over de jaren 2015 – 2017 te nemen.

Scope 3 (Indirecte overige CO2-emissie)

De overige indirecte CO2-emissie is gemeten en berekend als 11.9 ton CO2 (22% van het totaal). De grootste verandering is te zien binnen het woon-werkverkeer. In het eerste semester van 2018 zijn de CO2-emissies die ontstaan door het Woon-werkverkeer van ingehuurde externen, gereduceerd met 61.1% (6944 km vs. 17850 km) t.o.v. het eerste semester van 2017. We hebben minder gebruik gemaakt van inhuurkrachten. Ook hebben medewerkers minder gereden.

 Doelstelling & Voortgang

We streven naar een CO2-emissie reductie van 10%, zowel op het gebied van brandstofverbruik in het zakelijk vervoer als het energieverbruik op kantoor. Ook besteden we in 10% van onze adviesopdrachten aandacht aan duurzaamheid. Onze doelstellingen en voortgang:

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.7″ custom_padding=”0|0px|27px|0px|false|false”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.7″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_image src=”https://www.covalent.nl/wp-content/uploads/2019/03/Voortgang-energiemanagementbeleid-2018.jpg” _builder_version=”3.7″][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.7″ custom_padding=”0|0px|27px|0px|false|false”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.7″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.7″ text_font=”||||||||” text_text_color=”#000000″ text_font_size=”15px” header_font=”|300|||||||” header_text_color=”#e40412″ header_2_font=”|600|||||||” header_2_font_size=”18px” header_3_font=”||||||||” header_3_font_size=”18px” header_3_line_height=”1.4em” background_color=”#ffffff” custom_margin=”0px|||0px” custom_padding=”15px|6px|15px|10px” saved_tabs=”all” global_module=”466″]

Keteninitiatief

In 2018 brengen we geen wijzigingen aan in de participaties bij bestaande initiatieven, wel gaan we aansluiten bij het initiatief ‘Hinderarm renoveren en digitaal aantonen’. De deelname aan het COB-keteninitiatief is een logisch vervolg op de eerdere actieve participatie van Covalent in het COB programma ‘Energiereductie tunnels’.

Effecten

Op het gebied van het elektriciteitsverbruik lijken de maatregelen effectief. Ook in het advieswerk lijken de maatregelen haalbaar, dit geldt ook voor scope 3. De reductie in het brandstofverbruik blijft een uitdaging, de reductie moet in eerste instantie blijken uit de bewustwording van de medewerkers. Omdat het vervangen van auto’s in het wagenpark (eigen beheer en lease) het meest effectief lijkt om het brandstofverbruik te verminderen, gaan we in het tweede semester van 2018 door met het vergroenen van het wagenpark en zullen we onderzoeken wat de mogelijkheden zijn in ons mobiliteitsbeleid. Vooralsnog worden er geen aanvullende maatregelen opgenomen. Meer weten? U leest onze voortgangsrapportage hier: ‘Planet: CO2 prestatieladder.’

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]