Meteen naar de inhoud
logo Covalent I.T.S.
Zoek
Sluit dit zoekvak.

Tunnelbeleid over de grenzen

  • door

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.0.47″][et_pb_row _builder_version=”3.0.101″ custom_padding=”6px|0px|27px|0px”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.101″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_image src=”https://www.covalent.nl/wp-content/uploads/2018/06/Tunnel.jpg” _builder_version=”3.0.101″ force_fullwidth=”on”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.0.47″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” custom_padding=”1px|0px|27px|0px”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.101″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.0.101″ text_font=”||||||||” text_font_size=”15px” text_text_color=”#4c4c4c” header_font=”|300|||||||” header_text_color=”#e40412″ header_2_font=”|600|||||||” header_2_font_size=”18px” header_3_font=”||||||||” header_3_font_size=”18px” header_3_line_height=”1.4em” custom_margin=”0px|||” global_module=”466″ saved_tabs=”all”]

Oostenrijk was 12 en 13 mei jl. het toepasselijke decor van de International Tunnel Safety and Ventilation Conference. Vertegenwoordigers uit onder meer Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Nederland spraken met elkaar over de ontwikkelingen op het vlak van tunnelveiligheid. Diderick Oerlemans, partner van Covalent, was spreker op de conferentie en sprak met Oostenrijkse beleidsmedewerkers over verschillen en overeenkomsten op het gebied van tunnelbeleid.

Op de conferentie was veel vertegenwoordiging uit Zwitserland, Duitsland en gastland Oostenrijk. Niet zo bijzonder, als je bedenkt dat alleen Oostenrijk al zo’n 200 tunnels kent. Ingegeven door de aangescherpte Europese wet- en regelgeving renoveert het land momenteel 72 tunnels. Een actueel vraagstuk is het in 2 richtingen kunnen berijden van de tunnels; dat is niet in alle gevallen mogelijk. Bovendien gaat een groot deel van het gereserveerde budget, zijnde 1.6 miljard euro, op aan het boren van extra tunnelbuizen. Oostenrijk zal dus op punten afwijken van Europese richtlijn en eigen richtlijnen opstellen. Afwijkend tunnelbeleid; de realiteit van de praktijk.

Aandacht voor tunnelveiligheid

In Nederland is er veel (publieke) aandacht voor tunnelveiligheid, in Oostenrijk wordt dit meer gezien als Business as Usual. De Oostenrijkse portfoliomanager van tunnelprojecten verwoordde het als volgt: “Jullie hebben weinig tunnel, waardoor je voor elke tunnel veel aandacht hebt. Wij hebben veel tunnels en verspreiden onze aandacht.” Een gegeven dat hierin meespeelt is de verkeersintensiteit. Oerlemans: “In Oostenrijk spreekt men van een hoge verkeersdruk als er 10.000 voertuigen per dag door de tunnel gaan, in Nederland is dat eerder per uur.”

Een ander verschil dat Oerlemans opmerkt, is de korte lijnen tussen politiek (als opdrachtgever) en ingenieursbureaus (opdrachtnemer). “Het is geen issue om als beleidsmedewerker te rade te gaan bij een ingenieur. De samenwerking is informeler. Het voordeel is dat er in een vroeg stadium kennis wordt gedeeld.”

Onderhoud en beheer

Een vraagstuk dat zowel in Nederland als over de grenzen speelt is het onderhoud en beheer van tunnels. Oerlemans: “De aansturing van het onderhoud is idealiter afgestemd op de prestaties van de Tunnel Technische Installaties (TTI) . Maar hoe meet je deze prestaties? En hoe vertaal je dat vervolgens naar onderhoud? Dat zijn vragen die elke tunnelbeheerder bezig houden. Met ons Decision Support System MUST bieden we antwoord op deze vragen. “

Over MUST

Diderick Oerlemans presenteerde op de conferentie de systematiek MUST. Dit Decision Support System maakt een objectieve analyse van de veiligheid, beschikbaarheid en onderhoudsstatus van een tunnel op basis van de gegevens van de technische installaties. De gedefinieerde Lines of Defense (LoD’s) en aanvullende afspraken die met bevoegd gezag zijn gemaakt, vormen de grenswaarden in MUST.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]