Aanpak Wegtunnels Amsterdam

2019-heden De gemeente Amsterdam renoveert de komende jaren de Piet Heintunnel en de Arenatunnel en doet aanpassingen aan de Michiel de Ruijtertunnel. Ook vernieuwt de gemeente de verkeerscentrale van waaruit de tunnels worden bediend, bewaakt en beheerd. Covalent is betrokken in de rol van disciplineleider 3B voor de Piet Heintunnel.

Foto: gemeente Amsterdam

Aanpak wegtunnels Amsterdam

De 5 Amsterdamse tunnels zijn een belangrijke schakel in de bereikbaarheid van Amsterdam. Om de bereikbaarheid in de toekomst te waarborgen heeft het college van B&W het programmaplan Aanpak Wegtunnels Amsterdam vastgesteld. Het programma heeft als doel het realiseren van veilige wegtunnels die voorzien zijn van een uniforme bediening, bewaking en een functioneel uniforme tunneluitrusting. Het programma bestaat uit drie tunnelprojecten (Piet Heintunnel, Michiel de Ruijtertunnel, Arenatunnel) en de vernieuwing van de verkeerscentrale Amsterdam. De eerste tunnel die wordt aangepakt, is de Michiel de Ruijtertunnel. Daarna volgt de renovatie van de Piet Heintunnel en de Arenatunnel en daaropvolgend wordt de verkeerscentrale vernieuwd.

 

Bediening, besturing en bewaking

Gemeente Amsterdam, dienst Metro en Tram, heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Tunnel Engineering Consultants (TEC), waarvan Covalent partner is, voor het leveren van Bedienings- en Besturingsexpertise. Collega Flip van Dijk is betrokken als disciplineleider voor Bediening, Besturing en Bewaking (3B) voor de Piet Heintunnel. Ook adviseert en ondersteunt hij bij de ontwikkeling van ontwerpnota’s voor het programma.

 

Bijzonder is dat het project met het voorontwerp is begonnen voordat de aanbesteding van de renovatie is afgerond. Het vervolg van het ontwerp en de realisatie wordt uitgevoerd in een integraal ontwerpteam met specialisten van de gemeente en opdrachtnemer binnen een alliantie. Grote uitdaging vormen de parallel lopende activiteiten. Flip: “Doel is om de renovatie van de verkeerscentrale en de technische ontvlechting van de trambuis van de Piet Heintunnel mee te nemen, zonder dat dit tot verstoringen leidt.”

 

Daarom Covalent

Om de integratie van de systemen succesvol te maken, is brede kennis van bedienings- en besturingsarchitecturen nodig. Ook is kennis nodig van de bijbehorende installaties voor informatie en communicatie. Flip heeft jarenlange ervaring als systems integrator. Zo adviseerde hij RWS over vergelijkbare systemen voor de bediening van sluizen.